vrijdag 8 januari 2016

Internetoplichting Check de (ver)koper

Internetoplichting CheckInternetoplichting Check


Elke maand verkopen miljoenen mensen hun soms kostbare spullen via internet aan andere particulieren. Meestal gebeurt dit naar volle tevredenheid van alle partijen. Helaas zullen er altijd mensen zijn die de boel moedwillig oplichten. U betaalt keurig, maar ontvangt vervolgens niets. Of u wordt overgehaald om vast uw product op te sturen, maar ontvangt nooit een betaling. In beide gevallen bent u waarschijnlijk opgelicht.


Politie, Openbaar Ministerie, Marktplaats, banken en internetserviceproviders werken samen aan het terugdringen van internetoplichting. Zij vinden het belangrijk dat het vertrouwen in de handel via internet wordt beschermd, zodat mensen op een plezierige manier en in goed vertrouwen zaken met elkaar kunnen blijven doen.


Op deze pagina kunt u lezen in welke gevallen u aangifte kunt doen, wie u misschien kan helpen als aangifte niet mogelijk is en hoe u kunt checken of er meldingen zijn gedaan over de (ver)koper met wie u zaken wilt doen.


Voor overige informatie over internetoplichting klikt u hier.


Check de (ver)koper



Voordat u definitief zaken doet met iemand via een handelssite of webshop, is het verstandig om te controleren of er door anderen meldingen over hem of haar gedaan zijn. Dit zegt niet dat de (ver)koper betrouwbaar is, maar wel of er eerder negatieve ervaringen met hem of haar waren.



Internetoplichting Check U hebt iets verkocht



Als u een product hebt geleverd, maar u kreeg nog geen betaling binnen, dan hoeft dit niet perse oplichting te zijn. Probeer altijd eerst een oplossing te vinden met de koper. Misschien zat er een tikfout in het bankrekeningnummer, of is de koper op vakantie. Het Juridisch Loket kan u misschien helpen als u vragen hebt.


Vindt u dat u echt bent opgelicht, doe dan hier aangifte.



Internetoplichting Check U hebt iets gekocht en ontvangen maar…



U hebt een product toegestuurd gekregen of opgehaald.
Helaas:


  • is het niet het product dat u had afgesproken met de verkoper

  • was het in eerste instantie goed, maar het ging al snel kapot

  • voldeed het niet aan uw verwachtingen

In dit geval is er geen sprake van oplichting. Probeer een oplossing te vinden met de verkoper. Mogelijk kan het Juridisch Loket u hierbij helpen.


Is het product dat u ontving of ophaalde echter nep en bent u overduidelijk bedrogen, doe dan hier direct aangifte van internetoplichting.



Internetoplichting Check U hebt iets gekocht maar niets ontvangen



Hebt u vijf dagen gewacht na de toezeggende leveringsdatum en is er nog steeds niets geleverd? Ook dan kunt u hier aangifte doen van internetoplichting.



 


 


Bron: » »  politie.nl


 



Internetoplichting Check de (ver)koper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten