zondag 9 augustus 2015

11/12 Maart 2016 - NLdoet - de grootste vrijwilligersactie

nldoetHet Oranje Fonds organiseert op 11 en 12 maart 2016, samen met duizenden organisaties in het land, NLdoet; de grootste vrijwilligersactie van Nederland. NLdoet zet vrijwillige inzet in de spotlights en stimuleert iedereen om een dag(deel) de handen uit de mouwen te steken. De afgelopen 10 jaar zijn er maar liefst 40.000 klussen geklaard en hebben 1,5 miljoen mensen deelgenomen.


Kloppend hart
Vrijwilligers zijn het kloppend hart van vele sociale initiatieven. Het Oranje Fonds laat daarom met NLdoet zien hoe belangrijk actieve burgers voor de samenleving zijn. Daarnaast draagt NLdoet bij aan een goed imago van het vrijwilligerswerk. Ook laat NLdoet zien hoe leuk vrijwilligerswerk kan zijn.


Het hele Koninkrijk DOET
Onder de namen NLdoet, ARUBA DOET, BON DOET, CURA DOET, Statia DOET en SXM DOET onderstrepen deze zes initiatieven het belang van vrijwilligerswerk én vrijwilligers in heel het koninkrijk en roepen iedereen op om voor (een deel van) een dag de handen uit de mouwen te steken. Heeft uw organisatie een leuke klus? Moet het buurtcentrum nodig opgeknapt worden, moet het gaas van de dierenopvang vervangen worden, wilt u een verwendagje voor alle ouderen of heeft u een andere leuke klus? Meld uw klus dan aan op deze website en doe mee.


Recordaantal
In de 2014 editie waren op 21 en 22 maart 325.000 Nederlanders actief bij meer dan 8.600 klussen, een recordaantal. En volgende keer willen we nog veel meer mensen op de been krijgen. Meld dus ook uw klus aan of doe mee als vrijwilliger.


Lokale ondersteuning




Waaruit bestaat de lokale ondersteuning van NLdoet?
Tot nu toe hebben de afgelopen jaren meer dan 160 organisaties zich aangemeld als intermediair. Dit kunnen bijvoorbeeld vrijwilligerscentrales of gemeentes zijn. Zij vervullen een rol als intermediair in hun woonplaats. Zij ondersteunen lokale organisaties, mobiliseren vrijwilligers en promoten lokaal NLdoet. Kijk hier voor een overzicht van intermediairs.


Wat doe ik als er geen intermediair in mijn regio is?
Zit er geen intermediair in uw woonplaats dan kunt u contact opnemen met het landelijke projectteam van NLdoet via 0900-4488448 of via email: nldoet@oranjefonds.nl.


Wordt er landelijk campagne gevoerd?
Natuurlijk voert het Oranje Fonds ook dit jaar weer een grote campagne op radio en televisie om NLdoet bij iedereen onder de aandacht te brengen. De campagne start begin februari 2015 en is gericht op groepen zoals families, collega’s, (sport)teams en serviceorganisaties zoals Rotary en Lions. Al deze enthousiaste groepen zoeken natuurlijk leuke en goede klussen, bij u bijvoorbeeld! De campagne wordt versterkt als u ook in uw omgeving zegt dat u deelneemt aan NLdoet en vrijwilligers zoekt.


Wordt er ook in mijn woonplaats in de media aandacht aan NLdoet besteed?
De kans is groot dat ook in uw woonplaats in de krant een artikel verschijnt en op de lokale radio de radiospot te horen is. Maar u kunt natuurlijk ook zelf samenwerking zoeken met de lokale media. Als u een leuke ativiteit heeft of er een VIP komt, vinden zij het ook leuk om er aandacht aan te besteden. Stuur hen een persbericht of bel even. Tips voor publiciteit vindt u in de toolkit.


Handige tips voor een succesvol NLdoet


Houd het eenvoudig: een uitstapje kan ook betekenen ‘wandeling in de tuin’, gezellige koffie- of lunchtafel. Jong ontmoet oud, een fijne praat- of spelletjesmiddag etc.


Organiseer een klus die behapbaar is en past bij de doelstellingen van uw organisatie. Houd de klus dichtbij uw organisatie. Dit kan ook betekenen dat u een ‘meedenkklus’ (bijv. in communicatie, PR, web) organiseert en 2 of 3 ervaringsdeskundigen zoekt.


Een aanpakklus, verven, timmeren, opknappen etc. vergt meer organisatie. Denk na hoeveel vrijwilligers je nodig hebt voor de uitvoering en hoeveel en welke materialen. De Klushulp op www.nldoet.nl kan u hierbij uitstekend helpen.


Vrijwilligers willen voelen dat ze nuttig en nodig zijn zo’n dag(deel).


In uw omgeving zijn er groepen mensen die door de landelijke mediacampagne op de hoogte zijn van NLdoet. Denk aan een bedrijf, serviceclub (zoals de Rotary, Lions), sportclub of schoolklas. Nu is het moment om juist andere vrijwilligers uit te nodigen en bij uw organisatie te betrekken. Ga uw eigen netwerk en dat van collega’s nog eens na. Nodig hen ook via facebook, twitter, linkedin of per mail uit.


Als de burgemeester, wethouder of bekende buurtgenoot komt, voelen de vrijwilligers zich extra gewaardeerd. Nodig hen bijvoorbeeld voor het startschot of uitreiking NLdoet oorkonde uit.


Licht de lokale media in wat u gaat doen, waar en hoe laat. Een voorbeeldpersbericht vindt u op www.nldoet.nl. Ook als u geen vrijwilligers meer nodig heeft, is een persbericht van belang. Het is voor iedereen leuk om te lezen over hun toekomstige klus en u bent als organisatie in beeld.


Stuur de aangemelde vrijwilligers een beknopt programma met ook de ‘gezellige’ onderdelen zoals relax- en kletstijd. Kunnen ze zich vast verheugen op een leuke dag.


Stel aanspreekpunt voor de dag. En vraag één of twee bestaande vrijwilligers als ‘hoofd catering’ Hij/zij kan de hele klus zorgen voor verse aanvoer van eten en drinken. Zo wordt het een fijne dag voor iedereen.


Maak een intekenlijst voor namen en e-mailadressen van de aanwezige vrijwilligers. Zo kunt u hen een week na NLdoet nogmaals bedanken en berichten over andere activiteiten.


In een kort persbericht schrijft u hoe uw klus is verlopen, wie de klus geklaard heeft en wat er bereikt is. Stuur ook een foto mee.
Dit bericht kunt u in de week voor NLdoet al voorbereiden. Kreeg u geld van het Oranje Fonds? We vinden het heel leuk als u dat ook in dit bericht noemt.


Bron: nldoet.nl




 


 



11/12 Maart 2016 - NLdoet - de grootste vrijwilligersactie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten